In search of sustainable competitive advantage in the wood products industry: Evidence from China and Finland
Wan M. (2014). In search of sustainable competitive advantage in the wood products industry: Evidence from China and Finland. https://doi.org/10.14214/df.172
Tiivistelmä
Puutuoteteollisuuden kilpailuetua etsimässä: Tuloksia Kiinasta ja Suomesta Puutuoteteollisuuden toimintaympäristö on murroksessa markkinoiden globalisoituessa, ilmastonmuutoksen vaikuttaessa markkinoihin ja energia- ja raaka-ainekustannusten noustessa. Lisäksi ympäristökysymyksillä on yhä suurempi painoarvo monilla asiakasmarkkinoilla. Perinteisten kustannusjohtajuuteen, aineellisiin resursseihin ja suurtuotannon etuihin pohjautuva kilpailukyky on heikentynyt ja puutuoteyritysten arvonluontimalli vaatii uudistumista. Vaikka yrityksen kilpailuetujen merkitys on korostunut strategisen johtamisen kirjallisuudessa, puutuoteteollisuuden koskevaa tutkimusta on kuitenkin niukasti. Teoreettisesti tämä väitöstutkimus analysoi kilpailuetujen kehittymistä puutuoteteollisuudessa dynaamisten kyvykkyyksien ja ympäristölähtöisen resurssipohjaisen mallin (ns. natural resource-based view) kautta. Tutkimus soveltaa sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä useilla eri päätöksentekotasoilla Kiinan ja Suomen puutuoteteollisuuden yrityksien vertailevaan analyysiin. Tulokset osoittavat lisääntyvää painottumista tuotantokeskeisestä strategiasta markkina- ja sidosryhmäkeskeiseen strategiaan sekä siirtymistä kustannusjohtajuudesta erilaistamisstrategiaan ja alhaisen jalostusasteen tuotteista korkeamman jalostusarvon tavoitteluun. Näiden myötä aineettomien resurssien merkitys kilpailuedun lähteenä on siirtynyt kohti aineettomia resursseja. Tuloksia voidaan hyödyntää yritysten strategiseen suunnitteluun ja markkinoiden analyysiin. Tutkimus auttaa ymmärtämään paremmin puutuotemarkkinoiden toiminnan muuttumista ja yritysten strategisia kehityspolkuja. Kehitettyä analyysikehikkoa voidaan jatkotutkimuksissa hyödyntää analysoitaessa puutuoteteollisuutta myös muilla maantieteellisillä alueilla sekä kehittyneillä että kehittyvillä markkinoilla.
Avainsanat
kilpailuetu;
markkinointistrategia;
ympäristölähtöinen resurssipohjainen malli;
dynaaminen kyvykkyys;
puutuoteteollisuus;
Kiina ja Suomi
Julkaistu 13.2.2014
Katselukerrat 4174
Saatavilla https://doi.org/10.14214/df.172 | Lataa PDF
Osajulkaisut
Toppinen A., Wan M., Lähtinen K. (2013). Strategic orientations in the global forest sector. In: The Global Forest Sector: Changes, Practices, and Prospects. Hansen, E., Panwar, R. and Vlosky, R. (ed.). CRC Press. p. 405-428
https://doi.org/10.1201/b16186-22
Wan M., Toppinen A., Hänninen R. (2011). Econometric analysis of China's plywood market. Forest Products Journal 60(7/8): 679-687.
https://doi.org/10.13073/0015-7473-60.7.679
Wan M., Lähtinen K., Toppinen A. (2014). Strategic transformation in the value-added wood products companies: Case study evidence from China. Manuscript.
Wan M., Lähtinen K., Toppinen A., Toivio M. (2012). Opportunities and challenges in the emerging bioenergy business: The case of the Finnish sawmill industry. International Journal of Forest Engineering 23(2): 13 p. (PDF-online).